navigation


خانه       نمونه آثار       مقالات       آموزش سه تار       بیوگرافی       تماس با من


۲۶ آذر، ۱۳۸۹

تابلویی مملو از رنگ

        سه تار

احمد عبادی
موسسه ی فرهنگی هنری آواخورشید
مدت: 50:08

                 معرفی و نقد: بهراد توکلی
تابلویی مملو از رنگ
بهراد توکلی: آلبوم «سه تار» که اخیرا از سوی موسسه فرهنگی هنری آواخورشید به بازار عرضه شده، انتشار مجددی است از مجموعه ی تکنوازان که به تکنوازی «احمد عبادی » اختصاص دارد. احمد عبادی فرزند «میرزا عبداله» راوی بزرگ ردیف موسیقی دستگاهی ایران است. او در هشت سالگی پدر را از دست داد و تحت تعلیم خواهرانش فرار گرفت. همین دلیل شاید سبب شد که نوازندگی او از فضای کانکرت ردیف فاصله بگیرد، هرچند به لحاظ فرم جملات همچنان وفادار به موسیقی دستگاهی ایران باقی ماند. اما این نوازنده با ابداعاتی از قبیل به کار بردن تک سیم های شفاف و کنتراست آن با مضراب های پر حجم، ایجاد نوانس با فشار بر صفحه ی ساز و دور و نزدیک شدن مضراب به خرک، منشا ایجاد رنگ آمیزی های متنوعی در ساز سه تار شد. سونوریته ی بی نظیر او در کنار ذوق و قریحه ی سرشار، تکنوازی های های او را به تابلو ی خیره کننده ای از سه تارنوازی تبدیل کرده است و تفاوت بافت مضرابی او در تکنوازی به خصوص در قطعات ضربی و چهارمضراب ها نسبت به شیوه ی نوازندگی کلاسیک از دیگر ویژگی های ساز احمد عبادی است.
نوع برخورد عبادی با فضای مدال دستگاه تا حدودی متاثر از موسیقی دانان مکتب اصفهان است که شاید محصول هم نشینی با استادانی همچون «حسن کسایی» و «جلیل شهناز» باشد. بررسی مختصات منحصر به فرد شیوه ی سه تار نوازی عبادی بحث مفصلی را می طلبد که در این مجال نمی توان به آن پرداخت. پس تنها می توان شنیدن این اثر ماندگار را به علاقه مندان موسیقی ایرانی پیشنهاد کرد. در این آلبوم پنج تکنوازی کوتاه در آوازهای افشاری و بیات اصفهان و همچنین نواخته هایی در دستگاه های همایون و چهارگاه از احمد عبادی ارایه شده که ایشان در حدود 65 سالگی آنها را ضبط کرده اند.

منبع: فرهنگ و آهنگ شمراه 23و 24

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر