navigation


خانه       نمونه آثار       مقالات       آموزش سه تار       بیوگرافی       تماس با من


۲۶ آذر، ۱۳۸۶

دفتر تار و آواز

      دفتر تار و آواز

جلیل شهناز، علی رستمیان، فریار دیبا
موسسه چهارباغ
مدت: 72دقیقه و 20 ثانیه

                      معرفی و نقد: بهراد توکلی

گزیده ای از مکتب اصفهان
بهراد توکلی: اثر«دفتر تار و آواز» از چند زاویه قابل توجه است. تار«شهنار» به خودی خود دارای ارزش های موسیقایی بارز و برجسته است. نظام جمله پردازی، لهجه و شیوه ی بیان منحصر به فردش که از مکتب اصفهان منشا می گیرد، اگرچه  با مکتب کلاسیک ردیف میرزاها فاصله دارد اما یکی از مکاتب رسمی موسیقی ایران است.«رستمیان» نیز در این اثر سعی کرده است تا خود را به این مکتب نزدیک نماید و یکی از نکات مثبت این اثر همین موضوع است.
مکتب آواز اصفهان که ساز را نیز در طول تاریخ زیست خود تحت تاثیر قرار داده، دارای ویژگی های متعددی است که از آن جمله می توان به ساختار تغزلی آن اشاره کرد. بررسی ویژگی های مکتب اصفهان در این مجال نمی گنجد و خوانندگان محترم در صورت تمایل می توانند به مقاله ی «نگاهی به مکاتب آوازی ایران»(شماره ی 4 فرهنگ و آهنگ) مراجعه کنند.
آلبوم دفتر تار و آواز اگر چه  به خاطر آنچه که ذکر شد دارای ویژگی های مثبت است، اما از برخی کم سلیقگی ها علی الخصوص در طراحی و چاپ دفترچه نمی توان چشم پوشید.

منبع: فرهنگ و آهنگ شماره 18

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر